5 gouden tips om uitloop van personeel te verminderen
Tip 1: Leuke uitjes met personeel die écht iets toevoegen
Werknemers beschouwen een onderbreking van de werksleur in de vorm van een leuk uitje als een van de belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarden. Ze waarderen regelmatige diners of feesten. Het is echter essentieel dat het waarde toevoegt. Dus niet waarbij sociale druk ontstaat, zoals gênante handelingen of zeer fysieke sporten, worden niet gewaardeerd.
Kies liever voor teamuitjes, zoals een escaperoom, puzzeltocht, samenwerken door met lego te bouwen of een pubquiz. Houd er rekening mee dat het alleen effectief is als het team voldoende vrije tijd heeft. Werknemers staan er minder positief tegenover als de werkdruk hoog is en er lange uren worden gemaakt. Een balans tussen werk en privé is dus net zo belangrijk als ontspanning met collega’s, en deze arbeidsvoorwaarden houden elkaar in evenwicht.
Tip 2: Een duidelijke personeelsplanning
Een goede balans tussen werk en privé begint bij een heldere planning. Een rommelig rooster, dubbele diensten of een slechte balans tussen vrije dagen en drukke weken zijn absolute afknappers voor werknemers. Als werkgever is het daarom belangrijk om de personeelsplanning goed te organiseren. Hoewel je hiervoor iemand kunt aanstellen en een Excelsheet kunt gebruiken, helpt goede software, zoals die van werktijden.nl, je beter bij het stroomlijnen van de planning.
Maak duidelijke roosters die voor iedereen inzichtelijk zijn en zorg voor een evenwichtige verdeling van taken. Betrek medewerkers bij het opstellen van roosters, zodat ze bijvoorbeeld hun beschikbaarheid kunnen aangeven of diensten onderling kunnen ruilen zonder tussenkomst van de manager. Op deze manier wordt het werken leuker, flexibeler en duidelijker voor iedereen.
Tip 3: Gedeeltelijk thuiswerken en flexibiliteit
Sinds 2020 is thuiswerken niet meer weg te denken uit de Nederlandse arbeidsmarkt. Onderzoek toont aan dat met name maandagen en vrijdagen rustig zijn voor een langer weekend, terwijl op andere dagen veel drukte op kantoor heerst. Door vaste contactdagen te hanteren, kunnen werknemers sneller in de file terechtkomen, wat de werkdruk niet ten goede komt. Maak vaste dagen op kantoor flexibel en laat teams zelf hun contactmomenten kiezen, zodat ze zich gelukkiger en vrijer voelen in hun rol.
Maak werken aantrekkelijker door thuiswerken soms voor hele weken of dagen toe te staan en kantoorwerk optioneel te maken voor werknemers die behoefte hebben aan een praatje of stilte. Dit betekent ook dat het kantoor steeds meer te bieden moet hebben. Tafeltennistafels en goede koffie zijn door flexibel werken belangrijker dan ooit om het kantoor aantrekkelijk te maken.
Tip 4: Regelmatige evaluaties en salarisverhogingen
Voor werknemers zijn goede secundaire arbeidsvoorwaarden belangrijk, maar een goed salaris vormt de sleutel. Evalueer regelmatig, geef constructieve feedback en verhoog salarissen op basis van prestaties of inflatie om personeel aan je te binden en hun niet de motivatie te geven om een andere baan te zoeken.
Tip 5: Toegang tot educatief materiaal
Tot slot is het voor werknemers belangrijk zich te blijven ontwikkelen in een baan. Bied perspectief op promoties en geef werknemers kortingen op educatief materiaal of financier zelfs cursussen. Op die manier kunnen werknemers werken aan hun competenties en voelen ze zich niet vastzitten in een bepaalde positie in je bedrijf. Het is wel belangrijk dat je het educatieve materiaal verbindt aan promoties en hogere salarissen, anders loop je het risico dat werknemers elders hun heil zoeken.